Wat elektronische probleempjes opgelost (in Dutch, sorry)

Na mijn duik in een meertje een aantal weken geleden (een verhaal dat ik nog moet posten), gingen er wat elektronische onderdelen raar doen. Hier beschrijf ik hoe dat weer opgelost is.

Dynamo vernieuwing:

Halverwege Amsterdam begonnen er allemaal lampjes te branden. Olie, batterij, t-belt en brandstoffilter. Op het grote internet kon ik vinden dat dit betekende dat mijn dynamo (of alternator) geen stroom meer gaf. Dagen eerder hoorde ik ook al vreemde geluiden uit het motorruim komen. Een snerpend piepgeluid bij het starten voornamelijk. Wat verder nog verraadde dat het de alternator moest zijn was dat als ik veel gas gaf, de lampjes even uit gingen. Dit betekent dan waarschijnlijk dat de pulley (het gedeelte waar de t-belt op aangesloten zit) niet meer goed grip heeft.

2016-05-30 09.34.35

Dit bleek ook zo te zijn. Na even goed prutsen kreeg ik de alternator er uit en merkte ik dat de pully gewoon door draaide. Die moest dus worden vervangen. Gelukkig had ik toen contact met de vorige eigenaar van Brutus en die zei dat de alternator nog maar net vervangen was. In Kazachstan! Op de bon las ik dat er een wereldwijde garantie van 1 jaar op zit, en de reparatie was net 11 maanden geleden. Mazzeltje! De Toyotagarage in Utrecht regelde zonder problemen een nieuwe voor mij, die er met redelijk gemak weer in ging, en de problemen waren voorbij.

Locatie alternator

Locatie alternator

De belangrijkste dingen:

Voor het loshalen (en monteren) van de alternator, eerst de t-belt ontspannen. Dit kan door met een 12mm (denk ik) een van de pully’s goed aan te trekken. Deze veert dan omhoog en de band ontspant.

Pas op bij het loshalen van de plug. Deze is niet al te sterk als de auto al een paar jaartjes oud is.

Batterij loskoppelen!

 

Startmotor revisie:

Zo, dat is gebeurd. Het mocht wel even duren voor ik er aan begon zeg. En dat is precies wat je niet moet doen. Door nog een tijd door te starten wanneer de startmotor deze kuren vertoont, slijt de solenoid behoorlijk af door de stroom die probeert te lopen over de koperverbinding. Die krijgt dan allemaal putjes en gaatjes, en het gaat enorm meuren.

Voor een KDJ95 is het een verschrikkelijke ellende om de startmotor er uit te halen. Eerst moet je het ding vinden:

Locatie startmotor KDJ95

Locatie startmotor KDJ95

Hoe ik het uiteindelijk heb fikst is door het ding op zijn plek te demonteren, de stuurstang los te halen, mijn pas geinstalleerde dieselkachel weer naast het motorblok weg te halen, een wiel er uit om er via de zijkant ook nog bij te kunnen, en een mudguard aan de kant. Vervolgens moet je het ronde motordeel dus loshalen en er via de bovenkant uit frutselen, en het gedeelte met de solenoid via de onderkant er uit 3d-puzzelen, omdat dit te groot is om er via de bovenkant uit te halen, tenzij je de hele kabelboom verwijdert.

2016-06-29 23.55.53

Hierna was het niet zo heel moeilijk meer. De startmotor heb je zo uit elkaar. De solenoid en contactpunten waren dus behoorlijk verweerd. Deze heb ik een dik uur met schuurpapier bewerkt waarna ze weer mooi glad en koperkleurig waren. Bij het in elkaar zetten moet je goed uitkijken dat je de boutjes van het solenoid deksel niet te strak aandraait want dan gaan ze stuk. Dit gebeurde mij ook, maar ik kon gelukkig nog net met een tang de schroefdraad er uit frutselen.

Het er in zetten moest in precies de omgekeerde volgorde. de 2 delen er in puzzelen en de boel in het motorruim weer in elkaar zetten en monteren. Daarna de stuurstang weer vast, de mudguard weer op zijn plek, het wiel er weer in en, in mijn geval, de dieselkachel weer op zijn plek zetten.

Wat een avontuur! Maar hij start weer als een malle. De volgende keer kan ik het vast sneller, maar dit kostte behoorlijk wat tijd. Al met al denk ik wel dat ik zo’n €500 heb bespaard want de Toyotagarage wou er graag een nieuwe voor me inzetten (als hij het blijft doen natuurlijk).

Hopelijk heeft iemand hier nog iets aan

2016-06-30 00.20.32 x 2016-06-30 00.21.11 x 2016-06-30 00.27.18 x 2016-06-30 00.27.22 x2016-07-01 13.03.48

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.